Krig

Linda va här tidigare ikväll och kollade på Saving Private Ryan med mig. Man inser verkligen hur puckat krig är. Att några män med mycket makt genom ord kan skicka människor som egentligen inte har något behöv att slåss att döda varandra, för vad? Religion? Pengar? Säkerhet? USA har fightats i mellanöstern så länge jag har levat, och vad har dom fått ut av det? Att ännu fler människor hatar dom, och många Amerikaner (inte som dom flesta här i Europa tror majoriteten, men många) tror verkligen att konflikten bara kan lösas med våld.
Så européer säger att Amerikaner är puckade, men vad ska man göra? Det är ju regeringen som är korrupt. Är tyskar puckade för att dom följde Hitler? Kolla på filmen Die Walle (The Wave), så förstår du vad jag menar. ( har inte sett den en, men vill göra det!)
Jag tycker i alla fall att det är sjukt skrämmande att ett fåtal människor med makt styr vilka som ska få leva och dö här i världen.

Dagens låt är av ett riktigt hårdrocksband som jag inte lyssnar särskilt på i vanliga fall, men denna låt är jättelugn och fin och framför verkligen det jag menar i det här inlägget. Lyssna noga på texten.
Rise Against - Hero of War


Det finns inte mycket jag älskar mer än när rockband kör lugna låtar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0